Spam goes paper / A osta sie hyvä lehti

Spämmi on arkipäivää, vaikka onneksi hyvät suodattimet auttavat aika paljon. Tarjolla olisi kaikenlaisia pidennyksiä ja täydennyksiä ja jos jonkinmoisia onnen avaimia, jotka naurattaisivat enemmänkin jos eivät surettaisi, sikäli raadollisesti rahaa tehdään ihmisten epävarmuuksilla.

Tietysti moni norsunluurannikkolainen haluaisi jakaa kanssani enemmän rahaa kuin mitä Suomen valtionbudjetista löytyy. Joskus syntyy jopa hauskoja rinnastuksia 1500-luvun kirjeretoriikkaan, kun joku ”poloinen leski” kirjoittaa, että ei halua ahneiden sukulaistensa saavan miljardien omaisuuttaan, vaan haluaa vastaanottajan avulla käyttää rahansa hyväntekeväisyyteen, mikä on hänen nähdäkseen Jumalalle otollista. Kuten 1500-luvun poloiset lesket, tämä kuvitteellinenkin leski koettaa vakuuttaa vastaanottajaa ja saada sellaista hyötyä jota kirjeessä ei lopultakaan eksplikoiden ilmaista.

Joskus tutkijapoloinen saa omalle kohderyhmälleen suunnattua spämmiä: ”Maailman tärkein kustantamo haluaa julkaista juuri sinun väitöskirjasi / julkaisusi!” Otin kerran nuorena tutkijanplanttuna liian kirjaimellisesti viestin tyyliin ”Hyvä Professori [vastaanottajan nimi], huomasimme, että osallistutte suureen konferenssiin,  jossa kustantamollamme on viinitarjoilu, toivoaksemme ehditte poikkeilla myös alaanne keskittyvän uuden julkaisusarjan esittelytilaisuudessa, toivomme, että voisitte jatkossa julkaista siinä itsekin. Olemme kiinnostuneet teoksistanne.”

Jo äärimmäisen virheellinen titteli herätti vähän epäilyksiä, mutta varmuuden vuoksi otin mukaan erään tekeillä olleen artikkelikokoelman sisällysluettelon. Kyseinen kustannustoimittaja tulikin juttelemaan viinitarjoilussa ja kutsui sydämellisesti tutustumaan kirjapöytään, mutta sain hänet kirjaimellisesti juoksemaan pakoon, kun kiskaisin esiin tuon tekeillä olevan teossuunnitelman.  :-)  Arvoitukseksi jäi tosin, miksi hän alun perinkään arveli, että olisin hyödyllinen kutsuttava ja henkilökohtaisesti tervehdittävä, mutta ehkä joku kotimainen kollega oli hyvässä tarkoituksessa antanut hänelle listaa varteenotettavista konferenssiosanottajista, joille tietyn alan teossarjaa kannattaisi täsmämarkkinoida.

Paras viimeiseksi peräti kuvan kera:  Vanhanaikainen paperispämmikin on vielä voimissaan. Puolen vuoden viiveellä postitse on tullut Amerikoista jostakin ”lehdestä” ”reväisty” ote, mukana käsin sutaistu keltainen postit-tarra ja siinä teksti:  ”[receiver], try this! It is really good! J.” Näköjäns siis ajatuksena on, että minä (tai ehkä kuvitteellinen sihteerini, joka voisi luulla J:n olevan tärkeä liikekumppanini tai kollegani?) täten tarttuisin tähän henkilökohtaiseen viestiin ja tilaisin lehden (à 500 taalaa vuosi tai sitä rataa), joka ”puolueettoman” lehtijutun mukaan veisi minut ja yritykseni (!) sijoittamisen huipulle. Kuten jo eräässä aiemmassa bloggauksessa pohdin, on jotenkin liikuttavaa, että edes spämmääjä kuvittelee tutkijanplantun näin hinnakkaan tuotteen potentiaaliseksi ostajaksi. Mutta toki kannattaa aina yrittää eikä aliarvioida asiakkaan varallisuutta…

A osta sie hyvä lehti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: